Varför ska jag analysera mitt grovfoder?
Hur ofta ska jag låta testa mitt grovfoder?
Vilka betalningsformer accepteras?
Hur länge gäller köpt analys via webshopen?
Hur väljer jag rätt grovfoderanalys?
Hur tar jag ut ett representativt prov?
När får jag mitt analysresultat?
Hur kommer jag i kontakt med er?
Jag har tappat bort min orderbekräftelse. Spelar det någon roll?
Spelar det någon roll när jag tar provet?
Hur vet jag att provet kommit fram?
Varför ska jag analysera mitt grovfoder?
Hästen är naturligt anpassad för ett liv som gräsätare och grovfodret är därför det viktigaste fodret i hästens foderstat. Att veta vilket näringsinnehåll grovfodret har gör att du kan anpassa hela foderstaten till just din hästs behov. Har du ett grovfoder av tillräckligt bra kvalité kan hästen klara sig på detta endast med mineraltillskott vilket ger dig en mera lönsam hästhållning. Misstänker du att ditt grovfoder kan ha blivit dåligt är en hygienisk analys viktig för att undvika att din häst blir sjuk av fodret. Mer om hästens behov och utfodring hittar du på Foder Eurofins
Hur ofta ska jag låta testa mitt grovfoder?
När du ska börja utfodra ett nytt parti hö eller hösilage är det bra att kolla näringsvärdena, speciellt om du har köpt ditt vallfoder, eller inte tog något prov på fältet innan pressning. Näringsinnehållet kan variera mycket beroende på skördetidspunkt och fält. Här är det viktigt att ta prov från fler än en bal eller från varje fält. Tänk på att provtagningen är det viktigaste momentet för att få ett bra analyssvar som representera just det parti grovfoder du önskar analysera. Läs noggrant provtagningsinstruktionen som finns att ladda ner här.
Vilka betalningsformer accepteras?
Du kan betala med ditt Visa- eller MasterCard.
Hur länge gäller köpt analys via webshopen?
När ni köper en analys via webshopen behöver ni skicka in provet inom 3 månader. Detta på grund av att kopplingen av analyser kopplas till köpt analys och finns risk att dessa ändras eller uppdateras i de fall en beställd analys inte används.
Hur väljer jag rätt grovfoderanalys?
Vi erbjuder hela paketlösningar där man får med näring, 14 mineraler och eventuellt hygieniska analyser.
Ibland kan det uppstå frågor kring vilken fodertyp ens prov har som ska skickas till analys. När dina grovfoderprov kommer till oss på Eurofins Agro tittar vi alltid på hur de ser ut, hur de doftar och när de eventuellt är skördade.
Eurofins kan analysera många olika fodertyper och när de kommer till gräsanalyser för häst finns tre kalibreringar nämligen; ensilage, grönmassa och hö. För att få ett korrekt analyssvar är det viktigt att provet analyseras med rätt kalibrering.
Ensilage är när gräset är skördat och konserverat i minst 3 veckor, helst 4 veckor. Många hästägare har ett hösilage som de vill analysera. Hösilage är torrare och genomgår en mildare jäsningsprocess eftersom det innehåller mindre fukt, medan ensilage är blötare och genomgår en starkare ensileringsprocess. Vår kalibrering är baserat på ensileringsprocessen och därför blir ett hösilage ett ensilage när de kommer in som prov till oss.
Grönmassa är när gräset inte är färdigkonserverat på något sätt. Det gäller både nyskördat gräs och vid vallprognosprover inför skörd. Oavsett om ditt grovfoder ska bli ett hö, hösilage eller ensilage så är det en grönmassa fram tills att torkning/ensilering är färdig.
Hö är när gräset är skördat och fått torka tills det är lagringsstabilt. Det kan både vara balat med nät och plast samt vara löslagrat.
Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss!
Hur tar jag ut ett representativt prov?
Det är viktigt med korrekt provtagning för att få ut ett representativt prov. Läs noggrant provtagningsinstruktionen som du hittar https://www.eurofins-agro.com/se/provtagning-och-inlamning/provtagningsinstruktioner
När får jag mitt analysresultat?
Analyssvaret kommer per e-post, och beroende på vilka analyser som är beställda så tar det mellan 7 och 12 arbetsdagar. En analys med näring och mineraler tar normalt 7 arbetsdagar, medan en hygienisk analys kan ta upp till 12 arbetsdagar, eftersom eventuella mögel- och jästsvampar kan ta tid att växa till. Under högsäsong kan svarstiden förlängas.
Hur kommer jag i kontakt med er?
Du kan antingen skicka ett mail till agroSE@ftn.eurofins.com eller så kan du ringa vår kundsupport på 010 490 8410. Våra telefontider är vardagar 9-15 med lunchstängt 12-13.
Jag har tappat bort min orderbekräftelse. Spelar det någon roll?
Nej, orderbekräftelsen behöver du inte skicka in med provet. Men skulle den försvinna så kan man få ut en ny genom att kontakta Eurofins på mail: AgroSE@ftn.eurofins.com eller ringa kundsupport på 010 490 84 10.
Spelar det någon roll när jag tar provet?
Det bästa är om provet skickas in i början av veckan så att det inte blir liggandes på posten över helgen. Om du tar ut provet i slutet av veckan kan du förvara provet mörkt och svalt (hösilage/ensilage förvaras med fördel i kyl, grönmassa bör frysas direkt, medan hö klarar sig i rumstemperatur) över helgen eller tills du vill skicka in. Tänk på att använda en lufttät påse, pressa ut all luft och tillslut ordentligt. Skall en hygienisk analys göras ska provet INTE frysas.
Hur vet jag att provet kommit fram?
När ditt prov ankommer till oss så skickas en orderbekräftelse ut till den e-postadress du har angett och analyserna startas samma dag. Titta gärna igenom din orderbekräftelse för att se så att alla analyser som du önskat kommer med. Hör annars av dig till oss på AgroSE@ftn.eurofins.com eller till 010 490 8410.
Var skickar jag mina prover?
Vi rekommenderar att använda er av Eurofins svarskuvert, förfrankerade kuvert eller liknande. Ska provet skickas som paket måste det skickas med företagsutlämning så att provet levereras till oss direkt. Vi har ej möjlighet att hämta ut prover på ombud.
Brev skickas till:
Eurofins Agro Testing Sweden AB
Box 9024
291 09 KRISTIANSTAD
Paket skickas med företagsutlämning till:
Eurofins Agro Testing Sweden AB
Estrids väg 1
291 65 KRISTIANSTAD
Vad ska jag göra om jag inte fått min följesedel?
Det första du ska göra är att kolla din mail (inkorg och skräppost). Hittar du den inte där så maila Eurofins på denna adressen: AgroSE@ftn.eurofins.com eller ring kundsupport på 010 490 84 10.
Hygien och näringsanalys hur ska jag packa provet?
Har du beställt både hygien och näringsanalys så måste du dela provet och lägga det i två påsar.

