Villkor
1. Om Köpvillkoren och krav för beställning
1.1 Dessa köpvillkor (köpvillkoren) gäller för köp av analyspaket som du eller det företag, kommun, organisation eller förening du representerar (du/kunden) gör från vår svenska webbshop (Webbshopen). där dessa villkor finns publicerade Köpvillkoren accepteras i samband med köp i Webbshopen.
1.2 Du eller det företag du representerar ingår avtal om köp med Eurofins Agro Testing Sweden AB, org. nr 556657-3902 (Eurofins, vi, våra eller oss). Om du representerar ett företag avser vi med ”du” nedan även det företag du representerar.
1.3 Vissa delar i dessa villkor gäller endast konsumenter. För företagsköp gäller utöver köpvillkoren "Allmänna bestämmelser för uppdrag inom laboratoriebranschen" antagna av Föreningen ackrediterade Laboratorier (FaL). Vid konflikt mellan dessa villkor och FaL gäller vad som sägs i dessa villkor (i de delar det gäller företag). Om det finns separata avtal mellan oss och det företag eller kommun som du representerar tillämpas dessa avtal.
1.4 Som konsument behöver du som genomför köpet vara minst 18 år och i övrigt ha rätt att ingå avtal, t.ex. inte stå under förmyndarskap. Om du företräder ett företag accepterar du köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa och att genomföra köp för företagets räkning.
1.5 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss på agroSE@ftn.eurofins.com
2. Eurofins analystjänster
2.1 I Webbshopen kan du köpa Eurofins analyspaket. Ett analyspaket inkluderar de analystjänster som står angivna vid respektive beskrivning av analyspaketet samt provtagningsmaterial om detta beställts. När du beställt ett analyspaket skickas en orderbekräftelse till angiven email samt en följesedel som skrivs ut och skickas med provet.
2.2 Din beställning är giltigt i tre (3) månader. Det innebär att du behöver skicka provet inom tre (3) månader efter din beställning. Därefter kan vi inte garantera att analysen som provtagningen avser längre utförs av oss.
2.3 Om du av någon anledning behöver nytt provtagningsmaterial kan du skicka en begäran om detta till oss. Vi har rätt att ta ut en avgift för provtagningsmaterialet. Begäran om nytt utskick av provtagningsmaterial ska ske via e-post och inkludera dina kunduppgifter och det aktuella beställningsnumret. Du som kund har tre (3) månader från ursprungligt beställningsdatum på dig att göra en sådan begäran.
Provets beskaffenhet
2.4 Våra laboratorier har endast rätt att utföra de analyser enligt beställningen som ger relevanta resultatvärden med hänsyn till provets beskaffenhet vid ankomst. Provets beskaffenhet påverkas exempelvis av om det gått för lång tid mellan provtagning och ankomst till laboratoriet, om provtagningsinstruktionerna ej följts samt om provmaterialet förvarats i olämpligt emballage. För utförliga provtagningsinstruktioner besök vår hemsida Här
Inlämning och upphämtning
2.5 Inlämningsställe
Genom att använda något av Eurofins inlämningsställen lämnar du in proverna när det passar just dig. Se adresser och öppettider i kartan Här
När ni kommer in på något av våra inlämningsställen säger ni att det är prover som ska till Eurofins Agro. Då tar personalen på inlämningsstället hand om väska/emballage och sätter på en fraktetikett.
2.6 Skicka in prover i egen regi
Ni kan använda andra transportörer för att skicka in era prover till Eurofins. Viktigt att tänka på då är att man skickar proverna till besöksadressen och att man använder sig av en tjänst med företagsutlämning. Eurofins kan EJ ta emot paket på lördagar och söndagar eller hämta ut paket hos ombud.
OBS! Använd EJ rekommenderad försändelse.
Om ni använder en extern transportör tar Eurofins ej ansvar för att proverna levereras till oss i tid utan detta blir en uppgörelse mellan er som kund och den externa transportören. Eurofins rekommenderar varken annan transportör eller tjänst. Att använda något av Eurofins transporterbjudande innebär minst risk för leveransproblem.
Orderbekräftelse
3.1 När du har slutfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post. Orderbekräftelsen bekräftar att vi tagit emot din beställning och att ett bindande avtal har ingåtts. Spara denna orderbekräftelse för att underlätta eventuella kontakter med oss.
3.2 Innan dess att vi bekräftat din beställning har vi rätt att neka din beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller om beställningen på någon annan grund inte går att genomföra.
4. Priser och information
4.1 Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges i Webbshopen. Alla priser inkluderar moms och anges i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalningsavgifter, som anges separat. Priserna inkluderar ej eventuella fraktavgifter om inte annat anges.
4.2 Om pris eller information om ett analyspaket som anges i Webbshopen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.
5. Betalning
5.1 Vi erbjuder olika betalningsalternativ och du väljer själv på vilket sätt du vill betala för ditt köp.
5.2 Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här.
Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.
6. Leveranstid och svarstid
6.1 Den förväntade leveranstiden tills att du får provtagningsmaterialet levererat är två (2) till tio (10) arbetsdagar.
6.2 Svarstiden av analyserna anges vid respektive analyspaket. Den uppskattade svarstiden beräknas från det att ditt prov kommit fram till oss. Vi strävar alltid efter att leverera din analysrapport inom det uppskattade antalet arbetsdagar för svarstider som anges i Webbshopen.
Ej uthämtade paket
6.3 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till oss. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 199 kronor, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.
7. Ångerrätt
7.1 Denna punkt 7 gäller endast dig som är konsument. Du har som utgångspunkt rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar i enlighet med gällande konsumenträttslagstiftning. Ångerfristen räknas från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, mottagit orderbekräftelsen. Ångerrätten gäller inte för företagsköp.
Hur du ångrar ditt köp
7.2 Om du vill ångra ditt köp som omfattas av ångerrätt ska du meddela oss detta genom att kontakta agroSE@ftn.eurofins.com innan ångerfristen på fjorton (14) dagar har löpt ut. Märk ditt mail med ”Ångerrätt”. Du kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram.
Återbetalning
7.3 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att göra din återbetalning inom fjorton (14) dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka provtagningsmaterialet eller innan du har visat att du har skickat det till oss.
7.4 Om du mottagit provtagningsmaterial och vill utöva din ångerrätt är du skyldig skicka det åter till oss. Du är skyldig att tillse att skada ej orsakas provtagningsmaterialet under tiden du har det i din besittning. Provtagningsmaterial skall skickas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till oss. Retur sker på egen bekostnad. Vid utebliven retur dras denna kostnad av från din återbetalning.
7.5 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.
7.6 Har provet inkommit för analys till oss och tjänsten påbörjats har du ej rätt till ångerfristen.
8. Reklamation (Privatperson)
Du som är konsument har rätt att reklamera fel i provtagningsmaterialet eller våra analystjänster i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning. Det innebär att du har rätt att reklamera i tre (3) år. Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två (2) månader efter att ansvarstiden på tre (3) år har passerat.
8.1 För att göra din reklamation på ett effektivt sätt rekommenderar vi att du lämnar in din reklamation på närmaste inlämningsställe och uppger att du vill skicka reklamationen till Eurofins. Om du väljer att använda våra inlämningsställen, lägg då en notis i emballageväskan och märk den tydligt med ”Retur”. Vi ber dig även att skicka ett e-postmeddelande via e-post till agroSE@ftn.eurofins.com och, märka ditt e-postmeddelande med ”Reklamation” och ditt ordernummer.
Vår adress för klagomål är Estrids väg 1, 291 65 Kristianstad. Om du vill reklamera ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att du har upptäckt felet. Om din reklamation gäller analysrapporten behöver du inte återsända denna till oss utan det räcker att du meddelar om via e-post.
8.2 När det reklamerade provtagningsmaterialet har tagits emot av oss och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, eller när vi konstaterat att reklamationen av analystjänsten är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.
8.3 För företagsköp gäller för reklamationer gäller bestämmelserna i "Allmänna bestämmelser för uppdrag inom laboratoriebranschen" antagna av Föreningen ackrediterade Laboratorier (FaL). Du som representerar ett företag ska utförligt och skriftligen meddela laboratoriet i vad felet bestod inom tio dagar, räknat från dag då sådant meddelande lämnats. För företag gäller vad som sägs i FAL om reklamation.
9. Analysinformation m.m.
9.1 Vi reserverar oss för att provtagningsmaterial kan ta slut samt eventuella bild- eller skrivfel i Webbshopen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt beskrivningar av analyspaketen. Vi har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen i Webbshopen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar i Webbshopen.
9.2 Bilder som visar provtagningsmaterial och analysrapporter i Webbshopen, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte som specifikationer över dess egenskaper, funktioner, ursprung eller som någon garanti. Utgå alltid ifrån de instruktioner som följer med i paketet för ditt provtagningsmaterial.
9.3 Webbshopen och allt dess innehåll ägs av Eurofins eller, i tillämpliga fall, av våra licensgivare. Informationen i Webbshopen är skyddad av bland annat immaterialrättslig lagstiftning. Detta innebär att du inte får kopiera eller använda varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter och annat innehåll utan att vi i förväg skriftligen har godkänt det.
10. Våra skyldigheter
10.1 Om det är något fel på ditt analyspaket eller om leveransen av provtagningsmaterialet eller analysrapporten är försenad, ansvarar vi för skador som du som konsument drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. För företag ansvarar vi i enlighet med vad som framgår i FaL eller enskilda avtal. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.
10.2 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrad att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa köpvillkor, har du rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
11. Ändringar och överlåtelser
11.1 Vi kan när som helst ändra dessa köpvillkor, men den version av köpvillkoren som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av köpvillkoren i Webbshopen. De nya villkoren kommer gälla för dig när du har accepterat köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp i Webbshopen.
11.2 Vi har rätt att till tredje part överlåta hela eller delar av våra rättigheter och skyldigheter utan ditt föregående medgivande.
12. Personuppgifter
12.1 I samband med beställning godkänner du att dina personuppgifter lagras och används för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Dina personuppgifter kan komma att användas i marknadsföringssyfte. I och med godkännande av dessa köpvillkor ger du ditt samtycke till användning av dina personuppgifter. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas till eller raderas. Eurofins åtager sig att inte lämna dina personuppgifter till tredje part. Vid köp genom ett företag som en medlemsförmån kan en kopia av ditt analysresultat att skickas till företaget för foderstartsberäkningar.
13. Frågor, tillämplig lag och tvister
13.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa köpvillkor.
13.2 Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa köpvillkor ska tolkas som en begränsning av sådana rättigheter.
13.3 Vid eventuell tvist med konsumenter följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan.
Du har också rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via www.arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.
13.4 Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.
13.5 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där kunden har sin hemvist.
Köpvillkoren fastställdes av Eurofins Agro Testing Sweden AB den [2025-02-19]